پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 226743
اتفاقات جالب هنگام خواب
تاریخ انتشار : 1395/08/01 07:45:53
نمایش : 944
زماني که به خواب مي‌رويم، مغز و اعضاي حياتي بدن هنوز در حال کار کردن است و آثار يک روز پرمشغله و سخت را ترميم و بدن را براي روز بعد آماده مي کند. اما آنچه خيلي از ما نمي‌دانيم اين است که در خواب اتفاقات بسيار جالبي رخ مي‌دهد که در ادامه مطلب به آن اشاره‌ شده است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، زماني که به خواب مي‌رويم، مغز و اعضاي حياتي بدن هنوز در حال کار کردن است و آثار يک روز پرمشغله و سخت را ترميم و بدن را براي روز بعد آماده مي کند. اما آنچه خيلي از ما نمي‌دانيم اين است که در خواب اتفاقات بسيار جالبي رخ مي‌دهد که در ادامه مطلب به آن اشاره‌ شده است.

 

*اغلب به خواب عميق فرونمي‌رويم:

 ابتدا فرد به خواب سبک مي‌رود، سپس خواب عميق ‌تر مي‌شود. چرخه خواب با حرکت غيرسريع چشم در مرحله يک آغاز مي‌شود. اين نوع خواب هنگام گوش دادن به يک سخنراني خسته‌کننده هم رخ مي‌دهد. سپس فرد وارد مرحله عميق خواب مي شود.

در آخر نيز وارد حرکت تند چشم در خواب (REM) مي‌شود. در اين مرحله فرد خواب مي‌بيند که بين 90 تا 120 دقيقه به طول مي انجامد و در يک‌ شب معمولاً 4 يا 5 بار اين مرحله طي و فرد هر بار به مدت چند ثانيه از خواب بيدار مي‌شود .گاهي حتي متوجه بيدار شدن خود هم نمي‌شود. سپس دوباره مرحله اول شروع مي‌شود . با طي کردن شب، فرد زمان کمتري را در مرحله خواب عميق سپري مي‌کند و زمان بيشتري در مرحله REM سپري مي‌شود. به همين دليل است که به نقل نيوزويک وسط يک خواب عجيب به‌ طور ناگهاني از خواب بيدار مي‌شويد. با نزديک شدن به ساعت صبح زمان REM نيز کمتر و فرد براي بيدار شدن از خواب آماده مي شود.

 

مغز پاک ‌سازي مي‌شود:

نتايج بررسي‌ها نشان مي دهد که سيستم پاک ‌سازي ضايعات ازجمله پلاک‌هاي آلزايمر در مغز هنگام خواب فعال ‌تر است. مغز تمامي اطلاعات به دست آمده را پردازش مي‌کند و اطلاعاتي را که نياز ندارد، پالايش مي‌کند.

 

ضربان قلب و تنفس کند مي‌شود:

حس اين‌ که نمي‌توانيد هنگام خواب حرکت کنيد، به علت کند شدن روند فيزيولوژيکي بدن ازجمله تعداد نفس‌ ها در هر دقيقه و سرعت ضربان قلب ،هنگام خواب است. افزون بر اين حتي حرکت عضلات و اندام‌هاي داخل بدن نيز کند مي‌شود. روده‌ها آرام مي‌گيرد، کبد که در زمان بيداري مشغول سم ‌زدايي است، هنگام خواب سعي مي‌کند خود را پالايش کند .

 

فشارخون افت مي‌کند:

هنگامي‌که بدن در حالت آرامش قرار دارد فشارخون افت پيدا مي‌کند.

 

دماي بدن افت مي‌کند:

به ‌طور منظم به ما توصيه مي‌شود دماي اتاق را هنگام خواب پايين بياوريم تا اتاق دماي مناسب پيدا کند. به‌طور طبيعي زمان خواب دماي داخل بدن کمي افت مي‌کند و در ايجاد خواب مؤثر است.

 

بدن فلج مي‌شود:

هنگام خواب تمامي عضلات به‌جز عضلات چشم و تنفس بدن فلج مي‌شود. علت آن نيز پيشگيري از لگدزدن در خواب يا ايجاد واکنش فيزيکي هنگام خواب است. گاهي فلجي به مدت 20 دقيقه به طول مي‌انجامد.

 

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html